Stress & ledelse

Ledelsen, virksomhedens politikker og stress

Ledelsen er i dag nød til at forholde sig til at stress har større betydning for virksomhedens bundlinie, effektivitet og kultur end tidligere.

Tidligere tiders fokus og udfordring i vestlige produktioner lå på de materielle råvare, forarbejdningen af disse, effektivisering m.m. – og teknologien var i højsædet

Dette århundreds fokus og udfordring er den menneskelige arbejdskraft. Og dette skyldes mange grunde:

  • Menneskets evner til at skabe, udvikle, kommunikere og samarbejde er nu blevet så vigtige, at en hver virksomhed, der ønsker at være toneangivende i næsten i hvilken som helst område i erhvervslivet, er dybt afhængig af dets medarbejders kompetencer og engagement. Teknologien var meget mere afgørende før i tiden, da virksomhedens produkter virkelig kunne udskille sig fra konkurrenternes både mht pris og funktion ved at have den bedste teknologi, men i dag er teknologien af mindre betydning, fordi at de kan skaffes billigt og produktionen af produkterne kan afsores til billige produktionsenheder rund omkring i verdenen.
  • Før i tiden kunne man nemmere bruge løs af den eksisterende arbejdskraft, og man var mindre afhænge af den enkelte medarbejders særlige kompetencer.
  • Medarbejderen stiller andre krav til sit arbejde end tidligere. Undersøgelser peger på at medarbejderens trivelsel i sit arbejde og tilfredshed med sit arbejde ikke skal søges i lønforholdene, men snarere i de bløde værdier. Stress spiller en stigende rolle her.
  • Mange af virksomheders sårbarheder er i højere grad forbundet med den enkelte medarbejder. Dette skyldes b.la. at det er information, knowhow, innovation, brands og formidling mange vestlige virksomheder sælger eller sælger sine produkter igennem, hvilket kræver noget særligt af dens medarbejder.
  • Den høje velstand i samfundet, den store konkurrence, globaliseringen, adgang til uendelig meget information hos den enkelte borger/forbruger, forbrugernes krav om unikke ydelser og produkter (også selv om at produkterne grundlæggende er de samme), stiller ligeledes store krav til virksomhedens produkter, priser og service.
  • Effektiviseringer i virksomheder møder mere modstand hos de ansatte i dag end tidligere. Da disse, hvis personalet ikke er ordentligt med, kan opleves som en trussel imod deres trivsel. Og da effektivisering

Topledelsen er altså uanset, hvilken måde de vælger at håndtere disse problemer på, nød til at forholde sig aktivt.

 Man er nød til at implementere forskellige strategier og tiltag.

   

Ledelsespolitik og stress

Virksomhedens værdier og strategestiske tiltag 

Ledelse med fokus på medarbejderens trivsel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *